pondělí 6. ledna 2014

Kulajda s hříbky

Nový rok se začíná pěkně rozjíždět a já mám pro vás milé dámy další kulinářský skvost mého tatínka. Možná jsem se již zmínila, že pocházel z jižních Čech  a miloval polévky. Sám je velmi rád vařil a mohu říci, že znamenitě. Snažil se mě to umění naučit a musím se pochlubit, i můj muž to tvrdí, že vařím skutečně dobře.

Jeho jednou z nejoblíbenějších polévek byla kulajda z houbami. Rád chodil do lesa na houby celý rok. No já bych v lednu toho v lese moc nenašla, ale jak tvrdí mé děti v Makru rostou spolehlivě. Pro tatínkovu úžasnou kulajdu potřebujeme hrst hříbků, šest brambor, čtyři vejce, jednu kysanou smetanu, bobkový list (asi dva lístky), nové koření, zhruba polévkovou lžíci másla a litr vody. Na dochucení čtyři kuličky pepře, čerstvý kopr, ocet, kmín a hladkou mouku.

A teď hurá do kuchyně.

Tatínkův postup vždy začínal očištěním a rozkrájením hub na malé kousky. Potom pokračoval loupáním a nakrájením brambor na malé kostičky. Mám na krájení krásnou sadu kuchyňských nožů. Potom hodil do polévkového hrnce lžíci másla a osmažil nakrájené houby. Ty posypal kmínem a za krátkou chvíli přidal nakostičkované brambory.

Základ pro kulajdu byl hotov a stačilo ho jen zalít vodou, přidat koření, bokový list a vařit kolem dvaceti minut. To byla moje chvíle, protože tatínek moc v kuchyni po sobě neuklízel a tak jsem nastoupila já. Musím se přiznat, že ani mě to moc nebaví a tak jsem si koupila rukavice na čištění brambor a zeleniny. Řeknete si, že je to hloupost. Já si myslím, že ne, protože s jejich pomocí nepřipravím ovoce a zeleninu o spoustu nutričně hodnotných látek. A hlavně se jednoduše čistí pod tekoucí vodou a je to.

Vraťme se k tatínkovi, ten si mezitím vzal kelímek smetany, přidal do ní dvě lžíce hladké mouky a pečlivě promíchal. Směs nalil do vařící se polévky, kterou tak zahustil a za stálého míchání povařil. Po dokončení bylo třeba kulajdu ještě dochutit přidáním soli, nasekaným koprem a trochou octa. Jo ještě jsem zapoměla. Těsně před dokončením vaření, asi tak 3-4 minuty, přidal (rozklepl) do polévky vejce. Opravdu chuťovka.

Přeji dobrou chuť a těším se na další dobroty příště.

Vaše pražská Teta.


Sponzorem článku jsou: http://www.slevyzbozi.com/

Žádné komentáře:

Okomentovat