pondělí 16. prosince 2013

Předvánoční úklid

Dámy pozor je poslední adventní týden a teprve teď nastane ta pravá honička. Musíte se nachystat na předvánoční úklid celého bytu nebo domu.

Nedá se nic dělat, nechceme mít přece na podlaze chlupy našich domácích mazlíčků, v rozích zapomenuté pavučiny a vidět okny ven do přírody. V sobotu byl svátek svaté Lucie co noci upije a dne nepřidá. Znáte pověst o mučednici Lucii? Neznáte, nevadí. Povím vám příběh, který mě vyprávěl můj tatínek, když jsem byla ještě hodně malá.

Když se nad ním zamyslím, mám pocit, že tehdy byl delší než jak si na něj dnes vzpomínám a hlavně, za okny padal sníh. Můj tatínek pocházel z nevelké jihočeské vesničky a tam se tradovalo, že na svátek sv. Lucie obcházeli domy tzv. Lucky. Svatá Lucie měla za úkol vymetat tmu a přinášet světlo. Vždyť její jméno pochází z latinského slova "lux" a to znamená světlo. Lucky přicházely převážně mlčky, byly to bíle oděné dívky s obličejem zakrytým maskou, většinou z papíru, někdy i ze dřeva, ve tvaru kornoutu. Někdy chodilo po staveních Lucek více a my děti, které jsme se uměly hezky pomodlit, jsme dostaly cukroví, zatímco těm ostatním hrozily metlou. Kromě toho zkoumaly zda má hospodyně pečlivě uklizeno na vánoce, nejlépe bílým pírkem. Svatá Lucie byla také považována za ochránkyni proti čarodějnicím. Škoda, že dnes nás již nechrání.

Je pravdou, že Lucie je již za námi a my musíme s úklidem pohnout. Do domácích prací by se měla zapojit celá rodina, děti i manžel. Seznamte své blízké s plánovanými pracemi včas a určitě nebudete mít nedostatek pomocníků.

Dnes je vše jinak než za časů mých rodičů a prarodičů. Nemohu zapomenout na to jak má babička drhla podlahu vkleče, máčela si ruce ve špinavé vodě a vytírala linoleum hadrem na koštěti. Já mám modernější vychytávku, rotační mop s centrifugou s teleskopickou tyčí s hlavicí z mikrovláken. Součástí sady je kbelík s výlevkou a ždímacím košem. Koupila jsem ho na internetu, je modrý (http://www.mop-rotacni.cz/?8,cz_rotacni-mop-bez-pedalu-2-hlavice-modry), bez pedálu se dvěma hlavicemi.

Rotační mop bez pedálu +2 hlavice-modrý



Dámy, pokud rotační mop neznáte, musím vám říci, že práce s ním je pohoda. Jsem nadšená, dokonce jsem donutila mého muže, aby si to vyzkoušel a představte si, ani si nezlomil nohu nebo teleskopickou tyč, dokonce při práci neuklouzl a nijak se nezranil. No pravdou je, že jsem mu musela vysvětlit, že podlahu je třeba vytírat pouze vodou.

Suše odvětil, že to zná. Byl přece na vojně a tam, co je mokré to je čisté. Pravda, musela jsem ho upozornit, jsem přece klidná a vyrovnaná, že není třeba plýtvat s vodou, že je drahá a že od toho má mop odstředivku. Říkám mu jako na vojně: "Podívej, ždímací systém se uvede do pohybu pouze stisknutím tyče, která je pohyblivá a stlačením se odstředivka roztočí. Jen pozor, nesmíte používat chemické čističe, při použití chemikálií zničíte mikrovlákno na hlavici a sebelepší rotační mop nepomůže, budete uklízet postaru a celou věčnost.

Vím, že jsem začala mluvit o podlahách a v bytě je toho k uklízení spousty, sundejte záclony a závěsy, dejte je vyprat. Zlikvidujte prach ze stěn a rámů dveří, vymeťte případné pavučiny, umyjte okna, světla a lustry. Vyšamponujte nebo vysavačem vyčistěte sedací nábytek a koberce a teprve na konec vyčistěte pomocí svého rotačního mopu všechny podlahy. V obývacím pokoji a v předsíni již nyní umyjte také dveře a jejich rámy. Myslím dámy, že s pomocí vašich nejbližších to půjde hladce a bez problémů.

Přeji šťastné a veselé vánoce a bohatého "Ježíška".

Vaše pražská Teta.


Sponzorem článku jsou http://www.slevyzbozi.com/.

Žádné komentáře:

Okomentovat